Reklama

Przetarg na budowę metra jeszcze w tym roku?

W tej chwili trwa budowa dwóch odcinków II linii metra – w kierunku zachodnim na Wolę i wschodnim-północnym na Targówek (tzw. 3+3) – a Warszawa już myśli o realizacji kolejnych odcinków. – Przymierzamy się do przetargu dla odcinków 3+2 na koniec 2017 r. – zapowiada Dariusz Kostaniak, członek zarządu Metra Warszawskiego ds. inwestycyjnych.

W tej chwili trwają prace przy budowie dwóch odcinków II linii metra, bezpośrednio przylegających do oddanego w 2015 r. centralnego odcinka II linii. Inwestycja postępuje w obie strony – na obu realizowanych aktualnie odcinkach powstaną po trzy nowe stacje. Astaldi realizuje odcinek wschodnio północny od stacji C15 Dworzec Wileński do stacji C18 Trocka, natomiast Gulemark odcinek wschodni od stacji C9 Rondo Daszyńskiego do stacji C6 Trocka. Oba mają być ukończone w 2019 r.

Warszawa myśli już o realizacji kolejnych odcinków – tzw. 3+2, czyli trzech stacji w kierunku wschodnim-północnym na Bródno, do stacji C23 Rembielińska  i dwóch stacji w kierunku zachodnim na Bemowo, do stacji C4 Powstańców Śląskich. – Przymierzamy się do przetargu na budowę odcinków 3+2 na koniec 2017 r. – zapowiada Dariusz Kostaniak, członek zarządu Metra Warszawskiego ds. inwestycyjnych.

W II połowie zeszłego roku Metro podpisało umowy z firmą ILF na zaprojektowanie wschodniego-północnego przedłużenia oraz konsorcjum Metroprojekt i AMC Chołdzyński na projekt zachodniego odcinka. Szczególnie zaawansowane prace trwają dla odcinka zachodniego na Bródno. – Zgodnie z kontraktem z firmą ILF, termin uzyskania wszystkich pozwoleń to styczeń 2018 r., ale dzisiaj – z obserwacji tego, co jest zrealizowane – możemy powiedzieć, że przygotowania idą znacznie szybciej. Umowę podpisaliśmy we wrześńiu 2016 r., a projekty są już niemal gotowe – mówi Kostaniak. Metro spodziewa się, że projekt budowlany będzie gotowy w lutym tego roku. Nieco gorzej sytuacja prezentuje się w przypadku odcinka zachodniego. – Umowę podpisaliśmy 2 miesiące później, co wynika z przesunięc stacji C4 przy Powstańców Śląskich – wyjaśnia Dariusz Kostaniak.

Metro dysponuje już decyzją środowiskową dla odcinka na Bródnie, a jeszcze w styczniu spółka spodziewa się wydania tego dokumentu dla stacji C4 Powstańców Śląskich i C5 o roboczej nazwie Wola Park. Dalej przygotowania będą procedowane w całości w oparciu o nową procedurę, zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym. – W czerwcu składamy wniosek o decyzję o lokalizacji linii kolejowej – to taki kolejowy ZRID. Po raz pierwszy taki dokument będzie wydawany dla całego odcinka. Jego wydawanie powinno potrwać – zgodnie z prawem – nie dłużej niż trzy miesiące. W momencie, gdy wojewoda wyda taką decyzję, składamy wniosek o pozwolenie na budowę – mówi Dariusz Kostaniak.

Decyzja lokalizacyjna powinna być dla budowy metra sporym ułatwieniem. – Dzięki temu dokumentowi „czyścimy” cały proces pozyskiwania terenów. Upraszcza to znacznie procedury – twierdzi członek zarządu Metra. – Dzięki decyzji lokalizacyjnej, wedle informacji przekazanych przez wojewodę, proces wydawania pozwoleń na budowę jest szybszy – na tym etapie służby wojewody nie będą wertować projektów budowlanych, tylko będą sprawdzać zgodność wniosków na budowę z decyzją lokalizacji linii kolejowej – wyjaśnia Kostaniak. Jak zaznacza, czynności jak przy dotychczasowym uzyskiwaniu pozwoleń na budowę będą wykonywane wcześniej, właśnie przy procesie uzyskiwania decyzji lokalizacyjnej.

Jednocześnie trwa konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną trzeci etap rozbudowy II linii – tzw. 3+STP – obejmujący budowę ostatnich trzech stacji w kierunku zachodnim do Połczyńskiej, wraz z zapleczem na Morach. Trwa właśnie analiza wniosków o udział w konkursie. – Mamy też już wykonany raport ochrony środowiska dla odcinka 3+STP – mówi Kostaniak. Cała II linia ma zostać ukończona do 2023r.

Źródło: http://www.transport-publiczny.pl/

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ibemowo.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do