
W tej chwili trwa pierwszy etap rozbudowy II linii metra w ramach tzw. odcinków 3+3 (czyli po trzy stacje w każdą ze stron). Astaldi od kilku miesięcy buduje odcinek wschodnio-północny do stacji C18 Trocka, a od minionego weekenduGulemark zajął jezdnię ulicy Górczewskiej pod budowę odcinka zachodniego do stacji C6 Księcia Janusza.
Metro Warszawskie myśli już o realizacji dalszych odcinków. Pod koniec 2014 roku spółka ogłosiła konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej dla drugiego etapu rozbudowy II linii metra (tzw. 3+2). Obejmuje on trzy stacje na odcinku wschodnim-północnym na Targówku i Bródnie – do stacji C21 przy Rembielińskiej oraz dwie na odcinku zachodnim na Woli i Bemowie – do stacji C4 przy Powstańców Śląskich. Startujący mogli składać prace tylko na jeden z tych dwóch odcinków. Wyniki konkursu ogłoszono w lutym 2016 r. – dla odcinka wschodniego-północnego wybrano koncepcję firmy ILF Consulting Engineers Polska, a dla odcinka zachodniego konsorcjum Metroprojekt i AMC Chołdzyński.
Firmy, w ramach wygranej, zostały zaproszone do negocjacji umowy na opracowanie projektów budowlanych w oparciu o zwycięską wielobranżową koncepcję architektoniczno-budowlaną. We wrześniu podpisano umowę z firmą ILF na wykonanie projektów oraz nadzór autorski dla odcinka na Bródno. W zeszłym tygodniu w środę 23 listopada zawarto wreszcie umowę z Metroprojektem na odcinek na Bemowo. Firma będzie miała 480 dni na zrealizowanie przedmiotu kontraktu – do 18 marca 2018 r.
Na blisko 2-kilometrowym odcinku, który zaprojektuje Metroprojekt, znajdują się dwa odcinki tunelów szlakowych oraz dwie stacje. Przystanek C5 o roboczej nazwie Wola Park powstanie pod Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej. Kolejna stacja, za którą przewidziano sporą komorę torów odstawczych, znajdzie się również pod Górczewską, po wschodniej stronie ul. Powstańców Śląskich.
Pierwotnie planowano, że wyjścia ze stacji C4 Powstańców Śląskich, znajdą się wyłącznie na południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania Górczewskiej i Powstanców Śląskich, przy Urzędzie Dzielnicy Bemowo. Układ ten, skrajnie niedogodny pod względem przesiadek, został powszechnie skrytykowany. Ostatecznie jednak okazało się, że pewne korekty są możliwe – choć hala peronowa nadal ma znajdować się po wschodniej stronie Powstańców Śląskich, przesunięto ją nieznacznie w stronę skrzyżowania. Ponadto przewidziano przejścia podziemne na trzy pozostałe narożniki skrzyżowania – wciąż jednak nie zakłada się realizacji wyjść na przystanki tramwajowe.
Autorem koncepcji wystroju dwóch bemowskich stacji jest Andrzej Chołdzyński. Na swoim koncie ma już zrealizowane projekty stacji A18 Plac Wilsona, A22 Wawrzyszew i A23 Młociny na I linii, a także siedem przystanków centralnego odcinka II linii. Dla kolejnych stacji Chołdzyński zaproponował strop z kasetonami akustycznymi (w układzie skośnym do osi peronu na stacji C4 oraz w układzie równoległym do osi peronu na stacji C5) oraz wyłożenie ścian zatorowych panelami z blachy kortenowskiej (rdzewiejącej) dla stacji C4 i patynowanej miedzi dla stacji C5. W rejonie wyjść z peronów w przestrzeni między schodami ruchomymi przewidział podświetlany szklany słup, pełniący funkcję lampionu.
Jednocześnie władze miasta podjęły ostatnio decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra w kierunku Chrzanowa i Połczyńskiej, wraz z zapleczem technicznym na Morach. Trwa właśnie konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie